10 клас
укр. мова
укр. мова
Завдання та вправи для самоконтролю – Числівник
Завдання та вправи для самоконтролю
1. Згрупуйте подані словосполучення у три колонки залежно від значення числівників. Четверо хлоп’ят, одна третя кілометра, дванадцятеро поросят, вісімнадцять зошитів, дві шостих кілограма, двадцять сім учнів.
2. Запишіть числа словами так, щоб у першому випадку вони означали кількість, у другому – порядок при лічбі. Поставте до них питання. Визначте прості й складені числівники.
5, 7, 10, 15, 148, 576, 1000, 2149.
3. Запишіть цифри словами й розкрийте дужки.
Поясніть зв’язок числівників з іменниками.
1 (слива), 1 (яблуко), 1 (сестра), 1 (м’яч), 2 (стіл),
2 (дівчина), 2 (перо), 2 (хлопець), 3 (учень),
3 (брат), 3 (груша), 3 (вікно), 4 (товариш), 4 (книга), 4 (море), 4 (стілець).
4. Перепишіть, розкриваючи дужки.
1. Лівий берег кипів, клекотав, ревів, скреготав тисячами (мотор, гусениця, колесо) (Л. Дмитерко). 2. Поміж небом і землею рухались і рухались два живі (вогник) (М. Стельмах). 3. Високо в небі плавали два (яструб) (О. Десняк). 4. Три (день) минуло, а лелеки не з’являлись (Ю. Збанацький). 5. Наше село нараховує п’ятдесят одну (хата) (Ю. Яновський). 6. Ой у полі два (явір), ще й третій маленький (Народна творчість). 7. Старий озирнувся на чотири (бік): степ лежав німий і принишклий (Гр. Тютюнник).
5. Перепишіть прислів’я та загадки. Випишіть числівники, вкажіть їхні відмінки, поясніть правопис.
Влітку один тиждень рік годує. Одна бджола мало меду наносить. Два коти в одному мішку не помиряться. Обіцяного три роки ждуть. Хто два зайці гонить, той жодного не зловить. Один за одного стій – виграєш бій. Одна головешка в печі гасне, а дві й у полі горять. Аж на третій яр чути ваш базар. Намолов сім мішків гречаної вовни. П’ять днів нічого не робимо, а на шостий відпочиваємо. Одному не страшно, а двом веселіше. Семеро одного не ждуть. У нього сім п’ятниць на тиждень. Хто вранці ходить на чотирьох ногах, вдень на двох, а ввечері на трьох? Між двома дубами зав’язло теля зубами. Два брати втікають, а два доганяють. Трьома зубами сіно їсть. Тисяча овець, а між ними один баранець.
6. Провідміняйте усно дробові числівники: Дві цілих одна друга кілометра, дев’ять цілих сім десятих процента, чотири цілих три сьомих метра та збірні: П’ятеро вікон, четверо дверей.
7. Перепишіть. Числівники запишіть словами.
1. Хоч було вже пізно, величезний 16-поверховий будинок гудів, як вокзал або аеропорт (П. Загребельний). 2. Передові польські поети перекладали Шевченка ще з початку 60-х років минулого століття (М. Рильський). 3. Не впізнаю себе сьогодні: чому мені, 60-річному дідові, стало враз жаль себе самого (Р. Іваничук). 4. Як хороше жити, мій друже, мій брате, коли тобі йде 19-й рік! (І. Нехода) 5. Під липою, над самим джерелом, стояв 4-гранний камінь (І. Франко). 6. Попритрушувані пилом, стомлені 3-денною дорогою, вони сиділи мовчки (В. Гжицький).
8. Подані цифрами числівники запишіть у називному, давальному та орудному відмінках. Якщо в деяких відмінках існують паралельні форми, наведіть їх.
18, 21, 2, 4, 39, 3, 5, 7, 9, 11, 16, 400, 569, 2005, 13 500, 2/5, кільканадцять.
9. Відредагуйте речення.(усно)
1. Через пару днів 1 Травня. 2. “Петре Івановичу, – звернувся головуючий до вчителя, – скажіть, будь ласка, пару слів”. 3. У ліс по дрова приїхало двадцять три саней. 4. У читальний зал принесли двадцять дев’ятеро газет.
13. Перекладіть українською мовою.(усно)
1. Это было в семидесятых годах (Л. Толстой). 2. Мать с четырехлетним мальчиком переходила улицу (Л. Павленко). 3. Двухмачтовая фелюга лениво покачивается с боку на бок (А. Куприн). 4. Лагуна отделена от моря двухъярусным валом (А. Арсеньев). 5. Сечь состояла из шестидесяти с лишним куреней (Н. Гоголь). 6. В саженях пятидесяти от нас, там, где ухабы и ямы, ямы и кучи сливались в сплошную с ночной мглой, мигал тусклый огонек (А. Чехов). 7. Гроза продолжалась около двух часов (А. Пушкин). 8. Живет Балда в поповом доме, спит себе на соломе, ест за четверых, работает за семерых (А. Пушкин).
Комментариев нет:
Отправить комментарий